zaterdag 16 maart 2013

Over breien

In december en januari had ik een kleine blogdip. Griep, meteen gevolgd door 3 tentamens voor mijn studie, zorgden ervoor dat ik nauwelijks gehandwerkt heb in die periode. Toch zijn er wat vorderingen te melden.
Allereerst dat mijn Pink Ocean af is. Ik heb 'm mooi geblockt, maar dat houdt helaas geen stand. Logisch want het is gebreid van sokkenwol en daar zit polyamide in.
De kleur van deze foto lijkt  trouwens helemaal nergens naar, in werkelijkheid is hij veel rozer. 



Verder ben ik gestopt met de mystery sokken. Ik brei altijd 2 sokken tegelijk op een rondbreinaald, dat bleek met dit patroon géén succes. Ik heb een paar keer moeten goochelen met steken en net toen ik dacht dat ik alles goed had staan, trok ik per ongeluk een naaldje eruit: einde project.

Toch staan er weer een paar sokken op de pennen, alleen wel van een 'nieuw' wolletje. Eén van de eerste dingen die ik op de handwerkbeurs zag was dit sokkengaren. Ik was er helemaal weg van. Omdat het aan het einde van de beurs nog steeds in m'n hoofd zat heb ik het toch gekocht.
Het is de bedoeling om daar de sokken Kai-Mei van te breien uit het boek Sock Innovation van Cookie A.


Van dit patroon heb ik al weer wat geleerd, ik had nog nooit eerder een versterkte hiel gebreid. Ik vind deze manier van een hiel breien wel heel erg mooi, die houden we erin dus. Alleen moet ik nu steken op gaan nemen, dat vind ik altijd het moeilijkste van de hele sok. Bij deze sokken volgt er daarna ook nog een mooi kantpatroon. Daar moet ik even rustig voor gaan zitten, want in de eerste instantie snapte ik er niets van!

En ik ben nog wat gestart. Ik weet het, het is niet verstandig, maar ik had dan ook helemaal geen zin om verstandig te zijn! Ik wil al heel lang proberen om Fair Isle te leren breien. Toen ik het patroon van de Thistle vond op Ravelry en het ook nog eens een gratis patroon bleek te zijn, ging ik voor de bijl!
Inmiddels heb ik een beginnetje gemaakt. Ik hoop maar dat ik de draden aan de achterkant niet te strak heb, zo hier en daar trekt het breiwerk wel wat samen...
De shawl wordt gebreid van Aade Long 8/2 in een mooi rood verloopgaren gecombineerd met naturel.


Wat een kleuren he? Ik ben en blijf een fan van rood! Inmiddels ben ik halverwege het eerste rapport. De shawl wordt rond gebreid en later open geknipt, ook iets wat ik nog nooit eerder gedaan heb. Het is één groot experiment dus.


Wanneer de shawl helemaal gebreid is worden de steken rondom opgenomen en wordt er een rand omheen gebreid. Daar zie ik nog het meest tegenop! Steken opnemen, en dan nog maar liefst zo véél... Ik hoop dat ik het steken opnemen daarna voorgoed onder de knie heb!

Karin

1 opmerking:

  1. Ik geloof dat je je dip overwonnen hebt: wat een verrukkelijke blogje met heerlijke wolletjes en projecten! Ik juich bij allemaal en leef graag mee naar het eindresultaat, hou ons niet te lang in spanning.

    BeantwoordenVerwijderen